10 voordelen van fietsen

Schermafbeelding 2019-04-19 om 10.43.41

De afgelopen 10 dagen hebben we elke dag een voordeel benoemd van fietsen. Heb je er nou een gemist of wil je ze gewoon nog een keer teruglezen? Dat kan, hieronder hebben we ze nog een keer beschreven!  
  
Verhoogt je vetverbranding  
Een half uur fietsen zet de vetverbranding al in gang en niet alleen tijdens het fietsen, dankzij de constante toename van je actieve spierweefsels gaat de vetverbranding ook door na het fietsen!  
Voor een optimale vetverbranding wordt aangeraden om op een gemiddeld tempo te fietsen.   
   
Vermindert stress   
Fietsen is heerlijk als ontspanning, je kunt je zorgen achter je laten en je hoofd leegmaken. Na een drukke werk- of schooldag zullen de positieve effecten niet onopgemerkt blijven.   
   
Zorgt voor spieropbouw   
Fietsen is goed voor je hele lichaam. Als je regelmatig fietst ontwikkel je langzaam sterkere spieren. Dit verhoogt je uithoudingsvermogen, zodat je in de loop van de tijd steeds langere stukken kan fietsen zonder dat het moeite kost.   
   
Verlaagt een te hoog cholesterol  
Last van een te hoog cholesterol? Dan is sporten en fietsen een absolute aanrader! Door meer te sporten zal de doorbloeding van je lichaam verbeterd worden, hierdoor kunnen je aderen minder snel dichtslibben.   
   
Verbetert je weerstand   
Fietsen is bevorderlijk voor je immuunsysteem. Je lichaam wordt sterker en is beter in staat virussen en griep af te weren. Zorg er wel voor dat je je goed aankleedt wanneer het wat kouder is buiten.   
   
Voorkomt vele ziekten   
Wanneer je vaker beweegt, zal je bloed beter gaan stromen. Zo worden diverse afvalstoffen optimaal afgevoerd uit je lichaam. Daarnaast zal je lichaam sterker worden en weerbaarder tegen allerlei ziekten en aandoeningen.   
   
Vermindert de kans op diabetes   
Wanneer je ongeveer drie keer per week fietst, is je lichaam beter in staat om suiker (glucose) uit het bloed te halen. Het gevolg hiervan is dat je bloedsuikerspiegel daalt en dit wil je, want pieken in je bloedsuikerspiegel kunnen ervoor zorgen dat je op den duur diabetes 2 ontwikkelt.  
  
Is goed voor je hersenen  
Wist je dat er een aantoonbare relatie bestaat tussen sporten en een toename in hersenactiviteit? Wanneer je sport moet je hart harder pompen. Bij deze hartcontractie wordt automatisch ook de hersenactiviteit verhoogd. Daarnaast neemt de bloedcirculatie in je hersenen toe wat leidt tot meer scherpte, helderheid en een beter geheugen.   
   
Zorgt ervoor dat je beter en dieper slaapt   
Als je iedere dag een half uurtje fietst, zul je merken dat je veel minder tijd nodig hebt om in slaap te vallen. Door inspanning overdag komt het lichaam ‘s nachts beter tot rust. Hoe dieper je slaapt, hoe beter het herstel; niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je geest! 
   
Is goed voor de geest   
Wanneer je fietst, zal je algemene gevoel van welzijn verbeteren. Naast het feit dat je hersenen een opkikker krijgen, zorgt het fietsen ook voor vermindering van stress en meer ruimte in je geest. Hierdoor ben je beter in staat om zaken te relativeren. 
 
 

Partners

Logo-INTER-PSY-jpg
FC_Groningen
hanze
Logo_Menzis png
alfa-college