Stress

design-desk-display-313690

Waarom heeft de een meer last van stress dan de ander?

De laatste tijd komt het steeds vaker aan bod in het nieuws en in de kranten. Studenten ervaren meer stress en steeds meer studenten zitten thuis met een burn-out. Hoe kan het dat de ene student hier gevoeliger voor is en welke factoren spelen mee met dit probleem?

De landelijke Studentenvakbond ging op onderzoek uit en kwam tot de conclusie dat studenten meer financiële zorgen hebben dan werkenden. Studenten hebben een druk leven, waar werkenden na een werkdag lekker op de bank ploffen moeten studenten vaak nog huiswerk maken of aan het werk om de studie te betalen. Deze factoren spelen mee met de verhoogde stresslevels van de studenten. Vooral op het HBO en op de Universiteit hebben studenten er last van, er wordt veel van studenten verwacht en dit geeft stress als gevolg. Natuurlijk ervaren niet alle studenten deze stress, de ene student is hier gevoeliger voor dan de ander. Uit onderzoek is gebleken dat het verschil kan komen door verschil in ritme, een negatieve of positieve houding tegenover verschillende situaties, financiële middelen en/of de genen. De een is nou eenmaal gevoeliger voor stress dan een ander.

Maar niet alleen studenten ervaren meer stress. Ook werkenden krijgen er steeds meer last van. Wanneer er stress wordt ervaren zorgen mensen minder goed voor zichzelf. Er wordt minder bewogen, slecht geslapen en er wordt ongezonder gegeten. Hierdoor belanden we vaak in een vicieuze cirkel.
Ervaar jij op dit moment stress en vind je het lastig om uit deze vicieuze cirkel te komen? Door goed voor jezelf te zorgen en je houding te veranderen kun je stress verminderen. Wij hebben wat tips op een rijtje gezet, kijk je mee?

Positief denken – We zijn al gauw geneigd om in stress momenten negatief te denken. Wist je wel dat je je eigen denken kunt beïnvloeden? Probeer het maar eens. Wanneer je bijvoorbeeld de bus mist kan je of heel erg gaan balen of je kan er het beste van maken. Je kunt de situatie niet veranderen dus dan kan je er beter wat leuks van maken dan een half uur verspillen aan negatieve emoties. Het voordeel van positieve emoties is dat je verhoogde vaardigheden ontwikkelt die je verder in je leven kan gebruiken. Wanneer je naar de positieve kant van situaties probeert te kijken leer je vanzelf om vervelende situaties sneller los te laten.

Plan een momentje voor jezelf in. - Probeer een keer per week een momentje voor jezelf in de plannen, echt een vrije ochtend/middag voor jezelf. Dit kan zijn: een dagje weg, vrienden bezoeken, iets bakken, winkelen etc. Dit betekent dat je op die dag of in dat dagdeel even alle zakelijke dingen loslaat. In het begin zal het een beetje vreemd voelen, maar let maar op, na een tijdje is het heerlijk om even niets te moeten. Probeer ook kleine momentjes op de dag in te plannen die zorgen voor een momentje voor jezelf.  Denk bijvoorbeeld aan een ochtendje uitslapen, een lekker ontbijtje bereiden, een training of een wandeling in het park.

Powernaps. - Helemaal hip tegenwoordig is het dutje, ook wel de powernap genoemd. Een powernap van 30 minuten kan ervoor zorgen dat het werkgeheugen weer gereset wordt en je weer fris voor de dag kunt. Dus voel je je futloos en heb je even een momentje voor jezelf nodig? Ga dan voor een powernap van 20-30 minuten.

Lach. - Lachen vermindert stress en geeft een rustig gevoel. Wanneer je lacht komen er in je hersenen stofjes vrij, endorfine genaamd. Deze stofjes verminderen de aanmaak van stresshormonen zoals cortisol en adrenaline. Dus ga een grappige film kijken, zoek een leuk YouTube filmpje op en lach. 
 

Partners

Logo-INTER-PSY-jpg
FC_Groningen
hanze
Logo_Menzis png
alfa-college