Slaap

mpho-mojapelo-109897-unsplash

​5 tips voor een goede nachtrust!

Moeite met in slaap vallen of word je ’s nachts vaak wakker? Hieronder vind je 5 tips voor een beter slaapritme. Een goed slaapritme draait allemaal om herhaling. Door elke avond dezelfde handelingen te verrichten, begint je lichaam rituelen te herkennen en maakt het zich gereed voor de nacht.
 
1. Vaste bedtijden
Een goede nachtrust begint bij vaste bedtijden. Wanneer je jezelf aanleert elke dag om elf uur op bed te gaan en zeven uur eruit gaan, ga je zien dat je lichaam hier naar verloop van tijd aan gaat wennen en je de wekker zelfs voor bent. In het begin zal het lastig zijn. Misschien ben je nog niet moe ’s avonds of zie je in het weekend geen noodzaak om vroeg uit bed te stappen. We kiezen helaas niet wanneer we in slaap vallen, iets waar we wel veel invloed op hebben is hoelaat we eruit komen. You snooze, you lose!
 
2. Lichten uit

Leg elke avond een uur voor je gaat slapen je smartphone aan de kant en dim het licht in de kamer. Wanneer het ’s avonds donker wordt, begint je lichaam en haar biologische klokje met de aanmaak van melatonine, een hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Wij verstoren dit proces door middel van licht in onze kamer, maar vooral het licht van onze smartphones en computers. Hierdoor raakt ons lichaam in de war, stopt het met produceren van dit hormoon en vallen we minder snel in slaap. Veel smartphones hebben tegenwoordig ook de functie om blauw-licht uit te zetten in de avond.
 
3. Een leeg lichaam
Om je lichaam slaap klaar te maken, is het belangrijk dat je moe bent. Dit begint overdag al d.m.v. beweging. Zorg dat je overdag voldoende energie verbruikt, zodat je ’s avonds moe bent en eerder in slaap valt. Doe dit door zoveel mogelijk te lopen of te fietsen. Ook wanneer je in de auto bent kan je ervoor kiezen deze verder van je werk te parkeren en het laatste stuk te lopen. Dit geldt ook voor de trap: wanneer je op de 10de verdieping werkt, stap je er gewoon op de 8ste uit.
 
4. Een leeg hoofd

Zorg voor het slapen niet alleen dat je lichaam leeg is, maar ook je hoofd. Veel mensen kunnen ’s avonds eindeloos piekeren over hun werk, studie of relaties. Doe in dat geval iets waarbij je niet teveel hoeft na te denken, maar genoeg om voor afleiding te zorgen. Lezen is een hier een goed voorbeeld van.
 
5. Een gevulde maag
Een lege of juist te volle maag kan er ook voor zorgen dat je minder goed in slaap valt of juist wakker wordt midden in de nacht. Eet en drink daarom niet vlak voor het slapen (zo’n anderhalf uur van tevoren) nog hele maaltijden. Als je toch nog honger hebt kan het helpen om voor het slapen nog een lichte snack te eten (zoals een stuk fruit).

Partners

Logo-INTER-PSY-jpg
FC_Groningen
hanze
Logo_Menzis png
alfa-college