Boodschappen doen hoeft niet moeilijk te zijn

aubergines-bio-cabbage-5205

Je zult het wel herkennen. Wanneer je na een lange werkdag nog boodschappen moet doen gooi je vaak veel meer lekkers in het mandje dan normaal. Dit is vaak ook het geval wanneer je met trek naar de supermarkt gaat. Hoe kan dit toch en wat kun je hiertegen doen? Wij zoeken het voor je uit en geven hier meteen een paar tips bij.

De supermarkten zijn erg slim ingedeeld. De winkel bestaat uit bijna meer dan 90% lekkere maar vaak ongezonde producten. De geur van warme broodjes, de kleurrijke M&M’s en goedkope producten vliegen om onze oren. Al deze prikkels zorgen ervoor dat wij een sterke zelfdiscipline moeten hebben om niet iets ongezonds in het mandje te gooien. Na een lange werkdag zijn we vaak uitgeput en hebben we honger. Wie met een gezonde insteek naar de supermarkt zal gaan zal het dan ook moeilijk krijgen. Want voordat je eindelijk bij de kassa bent ben je voorbij allemaal lekkers gekomen. Een euro hier, een euro daar en jahoor, voor je het weet zit er iets in je mandje. Wanneer je toch met goede moed de winkel bent doorgelopen word je nog een keer uitgetest bij de kassa’s. Lekkere chocoladerepen, knallers van aanbiedingen of een lekkere koek, zeg daar maar eens nee tegen.
Ze maken het ons moeilijk. Dat is duidelijk. Gezond eten wordt steeds duurder en daardoor kan het aantrekkelijker worden om ongezonde aanbiedingen mee te nemen. Betekend dit dat het bijna onmogelijk is om gezond boodschappen te doen? Neehoor, wij zochten een paar tips voor je uit die jou gaan helpen om gezonder boodschappen te doen.
 
Ga niet met honger boodschappen doen: Dit is een van de grootste valkuilen. Wanneer je met een goed gevulde maag boodschappen doet zal je veel minder snel prikkelbaar zijn voor de lekkere aanbiedingen die voorbijkomen. Ga dus het liefst na je ontbijt, lunch of diner boodschappen doen.

Boodschappenlijstjes: Old but gold. Het boodschappenlijstje kan je helpen met alleen de producten te halen die nodig zijn. Wanneer je deze van tevoren al opgeschreven hebt zul je gericht boodschappen doen waardoor de kans kleiner kan zijn om lekkere dingen in het mandje te gooien.

Hang een papiertje op aan de koelkast: Hang een papiertje op de koelkast zodat je het direct kunt noteren wanneer er iets op is. Zo heb je aan het einde van de week een lijstje van producten die gehaald moeten worden. Dit bespaard onnodige producten in de boodschappenkar en geld.

Lees het etiket: Supermarkten zijn slim en mogen allemaal trucjes toepassen om ons in de maling te nemen. Kijk daarom goed op de achterkant van het product naar wat de daadwerkelijke ingrediënten zijn. Als ergens ‘'zonder toegevoegde suikers’' op staat zitten er vaak wél 'suikers' in maar dan onder een schuilnaam zoals bijvoorbeeld geconcentreerd sap, fructose of glucose. Deze schuilnamen voor suiker mogen gebruikt worden om het product gezonder aan te kaarten, dit betekent niet dat het daadwerkelijk gezonder is. Lees dus de achterkant van de producten die je koopt. Is het product echt zo gezond of is het een trucje?
 
Ga naar de markt: Je kunt geld besparen op gezond eten door naar de markt te gaan. Verse producten zoals groente, fruit en brood zijn hier vaak goedkoop. Koop niet meer dan nodig want dan moet je het alsnog weggooien en dat is zonde.

Drink water: Water drinken is gezond en scheelt veel geld. Frisdrank is ongezond en vrij duur. Wie in plaats van frisdrank en alcohol kiest voor kraanwater, thee en zwarte koffie kan per jaar veel euro’s besparen en het is nog beter voor je gezondheid ook. 

Partners

Logo-INTER-PSY-jpg
FC_Groningen
hanze
Logo_Menzis png
alfa-college